Thursday 18 March 2010

Shaving my legs.

I think radially mounted brakes look much tidier than conventional ones. There is however one big drawback when using forks with mounting points for radial brake calipers: they are an integral part of the fork bottoms and can't be unbolted. And since my forks came off of a Gixxer 750, both legs had the mounting points (I will only be using one calliper). And it looked crap with that empty "horn" sticking out into thin air on the right side of the bike...

Now, if I was a much more accomplished mechanic, maybe I could have disassembled the forks and put the fork bottoms in a lathe, but to tell you the truth, I couldn't work out how to loosen the damn things. I guess they are pressed into place? Or maybe there is a bolt holding them on inside the fork sliders?

The only way forward I could think of was to put the right fork leg in the mill and machine off most of the mounting points structure (see picture 1). This step could have been accomplished with a hacksaw as well, but if you have a CNC mill at your disposal… The result can be seen in picture 2. Better, but not good. Next step was to somehow round off the part where the mounting points used to be and make it look as if it was never there. This took me a few hours, using a combo of pneumatic angle grinder/sander, and a flat steel file. Take it real easy here so you don’t remove too much material!

The final step was to restore the matt painted finish (picture 4). I went for a special brake calliper paint that is supposed to withstand brake fluid, which can wreak havoc on standard paint. It came in a spray can, and despite the salesman’s repeated guarantee to the contrary, turned out as glossy as a grand piano. I let the paint harden and then took the shine off with a scotch brite cloth. Result.

5 comments:

  1. Cool project keeping going its never easy and if it was we wont do it!

    ReplyDelete
  2. Grymt projekt, håller på med en xr600-tracker-aktigt. Kollar in ofta på din blogg för inspiration! Min budget verkar dock vara lite mer i biltema-klassen i jämförelse ;)

    Ska försöka slänga upp en blogg när jag får tid.
    Har en byggtråd på soe.se om du är nyfiken.
    http://forum.soe.se/showthread.php?t=43424

    ReplyDelete
  3. Det är inte budgeten det hänger på... Kolla Wrench Monkees, de gör kanonsnygga hojar med massor av second hand grejer. Dessutom har jag inte spenderat sååå mycket pengar hittills. Tror jag IAF. Jag vågar inte räkna efter:-)

    Ska bli kul att följa ditt bygge!

    /David

    ReplyDelete
  4. Jag tror man mår bäst av att inte räkna. Om jag slår ihop skrothojarna och delarna jag har köpt så hade jag kunnat få en körklar motard för pengarna ;) Men hur kul är det, och alldeles för lätt!

    Fråga, jag går och funderar på hur jag ska få skiten laglig för väg. Den är e-reggad och som
    du säkert vet är det kört att LV-regga enduros sedan 2008. En tanke är att köpa en
    LV-reg xr och bara flytta över godbitarna.
    En annan tanke är att som du registrera som amatörbyggt fordon. Är det mycket meck, dyrt? Vad krävs, svets utförd av yrkesfolk osv? Var ditt utgångsobjekt LV-reggat, eller är det skitsamma på amatörbyggen?

    ReplyDelete
  5. Hej John,

    sorry jag missat att svara på ditt inlägg. Ska du regga som amatörbyggt fordon måste du i princip ha byggt ramen själv tror jag. Det räcker inte med att "modda" den gamla lite. Och det är ett visst meck det är det. Du måste t.ex. ha intyg på allt material, intyg på att du kan svetsa etc.

    Kostnaden blir typ 5 lax när allt är klart (för alla besiktningar, bullerprov, plåtar och sånt). Min hoj var landsvägsreggad från början men det är ingen hjälp när man amatörbygger.

    Att köpa en landsvägsreggad XR verkar som en bra idé tycker jag... Eller byta ram med någon som bara kör i skogen?

    /D

    ReplyDelete